19 października 2022 roku, pod opieką Pani Magdaleny Świgoń i Pana Krzysztofa Ratajczaka, udaliśmy się na dwudniową wycieczkę do Warszawy.

Gdy dojechaliśmy do stolicy spotkaliśmy się z Panem przewodnikiem. W pierwszej kolejności zobaczyliśmy mechanizmy zasilające pierwsze, ruchome schody w Warszawie otwarte w 1949 roku. Następnie udaliśmy się na Plac Zamkowy i spod kolumny Zygmunta wyruszyliśmy na dalsze zwiedzanie miasta. Przeszliśmy ulicą Piwną, przy okazji poznając genezę jej nazwy, dalej na warszawski rynek i Barbakan. Następnie udaliśmy się pod pomnik Małego Powstańca, a stamtąd, mijając pomnik Adama Mickiewicza, Pałac Prezydencki, słynny Hotel Bristol, udaliśmy się na Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego, na którym znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza, przy którym mieliśmy okazję zobaczyć zmianę warty.

Kolejnym punktem na planie naszej wycieczki był Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzeni przez przewodnika, podziemnym korytarzem udaliśmy się do sali plenarnej, po drodze mijając dokładną makietę sejmu. Na piętrze sali plenarnej mogliśmy posłuchać o historii i informacji o organizacji sejmu. Zobaczyliśmy także hol główny, a w nim między innymi używane dawniej laski marszałkowskie, specjalną wazę znajdującą się na wprost od głównego wejścia, w której na czas posiedzeń umieszczane są kwiaty i tablice informacyjne, z których można było dowiedzieć się wiele ciekawostek historycznych.

Następnie udaliśmy się do miejsca zakwaterowania, gdzie zjedliśmy obiadokolację. Po chwili odpoczynku, udaliśmy się na najbardziej wyczekiwany element naszej wycieczki – spektakl „Zemsta” w teatrze „Och – Teatr” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. W główne role wcielili się znani aktorzy, tacy jak: Cezary Żak, Artur Barciś, Hanna Czepiersińska czy Grzegorz Warchoł. Każdy z nas był zachwycony wyśmienitą grą aktorów i na pewno na długo zapamięta to przedstawienie, które przysporzyło sporo śmiechu, ale też refleksji. Po spektaklu udaliśmy się na wieczorny spacer, którym zakończyliśmy pierwszy dzień.

20 października, drugi dzień naszej podróży, był niestety tym ostatnim, ale nie myśleliśmy o jej końcu, bo czekały nas jeszcze piękne chwile.

Po śniadaniu wymeldowaliśmy się z hotelu i ruszyliśmy busem w stronę muzeum „Polin” – miejsca opowiadającego o 1000-letniej historii Żydów na ziemiach polskich. Zwiedzaliśmy je z przewodnikiem, który ze szczegółami i różnymi ciekawostkami opowiadał nam historię społeczności żydowskiej, od czasów pierwszych królów Polski aż po lata powojenne. Usłyszeliśmy o tym, jak osiedlali się w średniowiecznej Europie, jak funkcjonowali wśród dużej większości osób innych wyznań oraz jakie wynikały z tego przeszkody, jakie były ich lepsze i gorsze chwile, wśród których nie sposób pominąć II wojny światowej. Ważna jest też sama nazwa tego miejsca – Polin to w języku hebrajskim miejsce odpoczynku i wytchnienia. Według legendy, we wczesnym średniowieczu Żydzi uciekali przed prześladowaniami, a Bóg powiedział im że mają szukać miejsca o tej nazwie. Gdy dotarli do Polski, dźwięki natury ułożyły się w to właśnie słowo, co uznali za znak. Od tej pory nazywali nasze państwo Polin.

Następnym punktem w naszej podróży były Łazienki Królewskie – piękny park, który w barwach złotej polskiej jesieni wyglądał niesamowicie. W nim widzieliśmy przepiękny Pałac na Wodzie i monumentalny pomnik Fryderyka Chopina. Niesamowita w tym miejscu była też fauna – pawie, łabędzie, wielobarwne kaczki mandarynki oraz wszechobecne wiewiórki. W bliskim sąsiedztwie parku zobaczyliśmy też pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego i Belweder – drugą po Pałacu Prezydenckim ujrzaną przez nas siedzibę prezydentów RP.

Potem udaliśmy się do restauracji znajdującej się niedaleko Belwederu. Po zjedzeniu obiadu zostało już tylko udać się do autokaru. Wiedzieliśmy że nasza podróż dobiega końca, jednak nie byliśmy smutni. Przeżyliśmy naprawdę godną zapamiętania i wspominania przygodę. [Aleksandra Kaczmarek i Kamil Nawrocki 4pB]

Wycieczka jest nagrodą ufundowaną przez Radę Rodziców dla najlepszych, w minionym roku szkolnym, uczniów.